zondag 10 november 2019

Een weekje Krullenbollen en KWIKKEN!

Bij ons schooljaarthema zijn wij op een ander eiland terecht gekomen. 
De komende twee maanden zitten we op het 'Vriendjeseiland'.


Ook tijdens ons godsdienstmoment werkten 
we rond vriendjes zijn en 
samen werken en samen spelen.


In het bijbelverhaal van Seth en Aaron vertelden we over het belang 
van stevige muren bouwen en ook dat vrienden heel belangrijk zijn.



Iedere kleuter had een bouwsteen met hun eigen kenteken er op. 
We bouwden samen een stevige klasmuur. 
We deden dit door de juiste bouwtechniek voor muren toe te passen.










Tijdens het vrij spel bouwde de ene kleuter al
 steviger constructies dan de andere.




Bij het kleuren van het liedblad kregen de kleuters 
de opdracht om de gezichtjes in 
de gepaste kleuren in te kleuren.






Ook met de houten blokken werd er flink gebouwd.




Krullenbol is een methode om de schrijfmotoriek te bevorderen. 
Juf koos voor het thema 'Prikegel'.


Eerst oefenden we de uitschietende lijnen in de lucht, 
daarna op grote bladen.



Bij deze oefening was het belangrijk dat de kleuters
 met beide handen aan de slag gingen. 
Ze mochten verschillende kleuren gebruiken en 
vooral de volledige oppervlakte van hun blad.
















Hier zie je enkele afgewerkte egeltjes.











De volgende stap was het inkleuren van de egel +
 het tekenen van stekels aan zijn lijf.















We speelden een verstopspel. Juf had de stekels (wasknijpers) 
van de egel verstopt in de klas en de kleuters gingen die zoeken.





We speelden een telspel met de egel. Eerst gooiden we de dobbelsteen, 
daarna werden er evenveel stekels op de egel geknepen.



Juf had dit spel ook als gezelschapsspel om
 met 4 vriendjes samen te spelen.








Tijdens het vrij spel tekenden de kleuters de stekels op de egel.


Tussendoor nam juf tijd om aan KWIK-activiteiten te werken. 
KWIK = Kijk Wat Ik Kan.


De activiteiten voeren de kleuters individueel uit. 
Hier zoeken de kleuters identieke voorwerpen.






We oefenden de gekende begrippen van Nellie en Cesar 
en leerden er ook weer nieuwe bij.



Testen van het visueel geheugen deden we door 'diefje' te spelen.
 Juf nam telkens één voorwerp weg en het was 
de bedoeling dat de kleuters dit benoemden.





Via een klein wedstrijdje parels rijgen, bekeek
 juf de vaardigheid van het rijgen.





Volgende week werken wij rond 'Jules en zijn grootouders'. 
Gelieve de gevraagde foto's niet te vergeten.

Voor het komende grootouderfeest zijn wij nog dringend op zoek naar extra chauffeurs om de kleuters naar zaal ISO te brengen.

In de klas verzamelen wij ook Sintrklaasspeelgoedbrochures. Wie er kan missen, geef ze gerust mee naar de klas!

Alle foto's van de jarigen in oktober en november: klik op Jules.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten