De voorbije twee weken nam Jules ons mee naar het bos.
Jules toonde trots zijn gevonden 'knikkers' uit het bos.
We kwamen er al snel achter dat het geen knikkers waren
maar wel eikels die Jules gevonden had.
We kwamen er al snel achter dat het geen knikkers waren
maar wel eikels die Jules gevonden had.
We genoten van de herfstsfeer rond onze school.
We gingen ook aan het knutselen: kabouterkaarten.
We schilderden de kaart helemaal rood met de verfrolletjes.
Met de moussestempels gaven we ons karton mooie herfstkleuren.
Juf zette witte stipjes op onze kaarten en wij stempelden
op elk stipje een grotere witte stip.
op elk stipje een grotere witte stip.
De ontdekbak was gevuld met kastanjes.
We kregen volop de kans om te experimenteren.
We kregen volop de kans om te experimenteren.
We deden ook ervaring op met de balans.
In welke emmer moeten we kastanjes toevoegen
om de balans in evenwicht te brengen?
In welke emmer moeten we kastanjes toevoegen
om de balans in evenwicht te brengen?
De bomen kregen gekleurde blaadjes.
Wie grijpt de kleurige spinnen?
Er waren verschillende kijkboeken in het rustige hoekje.
Wat vinden jullie van deze lieve heksen?
Wie geeft de spin pootjes, de egel zijn stekels
en de boom blaadjes?
en de boom blaadjes?
Pas op, we gaan tellen: kijk goed naar de stippen en
zoek evenveel wasknijpers van deze kleur en
knijp ze op de rug van de egel.
zoek evenveel wasknijpers van deze kleur en
knijp ze op de rug van de egel.
We schilderden het liedblad in herfstkleuren.
Tijdens het godsdienstmoment vertelde juf
het verhaal van 'Fransiscus, de dierenvriend'.
het verhaal van 'Fransiscus, de dierenvriend'.
Tijdens het yogamoment deden we verschillende dieren na:
de olifant, de vlinder, de rups, de slak, de kikker, ...
We gaven elkaar ook een dierenmassage.
Hier zijn de kleuters aan het meten en passen met takjes.
We gingen voor het eerst aan het knippen.
Er werden snippers geknipt van repen.
Er werden snippers geknipt van repen.
Daarna werden de geknipte snippers op de hoed
van de paddenstoel gekleefd.
van de paddenstoel gekleefd.
Tenslotte kleefden we de hoed aan de steel.
Nog eens tellen, nu herfstblaadjes.
Tel de gekleurde stippen en
zoek evenveel herfstblaadjes van deze kleur.
Tel de gekleurde stippen en
zoek evenveel herfstblaadjes van deze kleur.
Samen een herfstmemo spelen.
Oefenen met de balans,
aan welke kant is de emmer het zwaarst of het lichtst?
Waar gooien we een kastanje bij?
aan welke kant is de emmer het zwaarst of het lichtst?
Waar gooien we een kastanje bij?
Spelen van een gezelschapsspel.
We rollen met twee dobbelstenen,
één met kleuren en één met telstippen.
Wie vult er als eerste zijn boom?
We rollen met twee dobbelstenen,
één met kleuren en één met telstippen.
Wie vult er als eerste zijn boom?
Voorbereiden speelwerkblad 'noten tellen'.
Zelfstandig uitvoeren van de opdracht.
Oefenen van de fijne motoriek:
leg op elke stip een eikel.
leg op elke stip een eikel.
Kleuren van een herfstslinger.
Wie er zin in had, kon een herfstfiguur
inkleuren met herfstkleuren.
Wie er zin in had, kon een herfstfiguur
inkleuren met herfstkleuren.
Speelwerkblad: zoek de identieke helften.
Chronologisch ordenen van het verhaal van Jules.
Vrij kleuren tijdens keuze momenten.
Puzzel samenstellen en kleven.
Spelen met spiegelkaarten.
Vrijdag trokken we huiswaarts met onze slakjes.
Ik wens iedereen een fijne en hopelijk gezonde herfstvakantie toe.
Nog wat extra foto's:
1. Alle foto's van het thema 'Jules in het bos'
2. Sfeerbeelden vrij spel september - oktober
3. Puzzelmomenten september - oktober
Na de vakantie werken we rond het thema 'Jules en zijn grootouders'.
Willen jullie de gevraagde foto's meegeven op maandag 16 november?
Willen jullie de gevraagde foto's meegeven op maandag 16 november?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten